Holmström Gilbert


Gilbert_Holmstroms_Quartet_1967

Gilbert HolmströmGilbert Holmström Quartet
The Mandelbrot Set
Eld Records

Kraftfullt västkustblås
från Gilbert Holmström

Sveriges mest expressive blåsare är en snart 70-årig tandläkare från Göteborg? Det är man böjd att hålla med om när man låtit sig drabbas av The Mandelbrot Set. Det blåser nämligen förbluffande friskt, starkt och befriande från Holmströms Göteborgsgäng i de här nyinspelningarna av 60-tals-kompositioner.
Visst, till exempel gruppens inspelningar från1967 och de under namnet Mount Everest Trio från 1975 har fortfarande en smått förbluffande vitalitet och kompetens men Gilbert Holmströms Quartets återkomst efter 40 år – alla utom Kjell Jansson var med då – är ännu mer laddad av spelglädje, utlevelse och styrka. Har jag förstått rätt är Mandelbrot det kaos som uppstår ur matematisk ordning. Gruppens målsättning att hitta brytpunkten mellan fritt och form lyckas dom utomordentligt väl med. Holmströms mäktigt starka tenorsax kan kvida och gny som Coltrane, tjuta som Rollins men även svänga Lester Young-avslappnat som i Grå lagerrock, en hyllning till tidigare medlemmen Sven Hessle. Holmströms sax i samarbete med Pider Åvalls magnifikt brölande trombon, det ivrigt kokande kompet i form av Kjell Janssons bas och Anders Söderlings trummor skapar en intensitet och utlevelse väl i klass med förebilderna från 60-talet; Mingus, Don Cherry och New York Contemporary Five som också får var sin hyllning på CD:n.
Att en grupp lyckas så väl med att förenas efter 40 är smått sensationellt och att deras spelglädje och fantasi nu är ännu starkare visar att den ”avantgardistiska fri-form-jazzen” i Ornette Colemans och Albert Aylers anda inte har insomnat för gott utan fortfarande känns högst levande och aktuell.
The Mandelbrot Set ger också ytterliggare ett belägg för att övning ger färdighet; Holmström lär nämligen ha övat två timmar varje dag, 17-19, efter det dagliga arbetet som tandläkare.


med Mats Gustafsson !

Jan-Anders Eriksson